Middle East Khalifa Award voor een revolutionaire Nederlandse waterbesparende technologie

Persbericht 25-03-2019

Het Nederlandse bedrijf Groasis heeft de prestigieuze Khalifa International Award voor Dadelpalm en Agricultural Innovation ontvangen voor haar baanbrekende en geavanceerde uitvinding, de Groasis Ecological Water Saving Technology, die de landbouw- en dadelpalmsector bedient.

Groasis heeft een revolutionaire manier ontwikkeld om de waterefficiëntie te verbeteren tijdens het planten van bomen in combinatie met 4 planten. De technologie resulteert in een waterbesparing tot 90%, is 90% goedkoper dan alternatieven zoals druppelirrigatie en levert een overlevingspercentage tot 90%. Met het geven van deze prijs aan Groasis, erkent de overheid van de Verenigde Arabische Emiraten dat de positieve impact van de Groasis Technologie geen belofte meer is, maar een bewezen feit.

De innovatieve technologie van Groasis is niet beperkt tot efficiënt watergebruik. Tijdens het planten van bomen in de biologisch afbreekbare, voordelige Growboxx® plant cocoon kan de planter dit combineren met het planten van vier andere planten tegelijk - zoals groenten, perkplanten, bloemen of struiken. Op dit moment demonstreert Groasis deze eigenschappen als een innovation accelerator partner van het VN World Food Programme in Colombia.

Groasis - opgericht door Pieter Hoff, een actieve blogger die bekend staat als de ‘Green Musketeer’ - streeft naar de implementatie van de Treesolution: het herstellen van 2 miljard hectare geërodeerd en gedegradeerd land met productieve bomen. Daarbij worden veel VN-Doelen voor Duurzame Ontwikkeling aangepakt en worden alle jaarlijkse door de mensheid veroorzaakte CO₂-emissies uit de atmosfeer verwijderd. De boom is het enige betaalbare en schaalbare instrument om de CO₂-concentratie in de atmosfeer te verlagen van 410 tot 280 ppm, het niveau voorafgaand aan de industriële revolutie. Pieter Hoff zegt 'bomen zijn het goedkoopste instrument dat de mensheid heeft om klimaatverandering te voorkomen'.

Noot voor de redactie:

Over het bedrijf: De Groasis Ecologische Waterbesparende Technologie is ontwikkeld door Groasis B.V., een sociale onderneming uit Nederland die meerdere producten heeft ontwikkeld om productieve bomen te planten in combinatie met groenten, struiken of bloemen zonder gebruik te maken van uitgebreide irrigatiesystemen. Met deze producten, bij uitstek geschikt voor zowel ecosysteemherstel als agroforestry, kunnen droge landen weer productief worden gemaakt, terwijl tegelijkertijd de CO₂-concentratie in de atmosfeer kan worden verminderd.

Naast dit geweldige nieuws, zien we dat steeds meer bedrijven geloven in het planten van bomen om CO2 te ontbinden. Deze week heeft ENI, een groot olie- en gasbedrijf, gepubliceerd om 81.000 km2 (8.100.000 hectare) te herboren om hun bedrijf CO₂-neutraal te maken.

Download:

Contactgegevens:

• Celine van Haaften - mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel +31 (0) 167 - 54 75 54
  • Meer informatie is te vinden op: www.groasis.com