Nationaal Icoon van Nederland

Persbericht 28-09-2016

Nederlands Nationaal Icoon* finalist Groasis red 700.000 inwoners in Mexicali van toekomstige zandstormen

De Groasis Ecologische Waterbesparende Technologie gaat de levens veranderen van de inwoners van Mexicali, de hoofdstad van Baja California in Mexico. De Groasis Ecologische Waterbesparende Technologie zal worden gebruikt om een 180 kilometer lange rij van bomen te planten, in samenwerking met de Mexicaanse staat en Legado Verde, om de inwoners te beschermen tegen zandstormen die de regio regelmatig teisteren. Legado Verde is een bedrijf dat met de laatste methodes werkt van infrastructurele projecten zoals herbebossing, het groener maken van steden, plantingen bij vliegvelden, langs snelwegen en dat alles zonder druppelirrigatie.

De bomen worden geplant in 2017 en zullen dienen als een 180 kilometer lang ‘gordijn’ dat ervoor zorgt dat de hoeveelheid zwevende deeltjes die vervuiling en overlast veroorzaken worden verminderd. Goeveneur Vega de Lamadrid zegt: ‘’Het windscherm van bomen zal de kwaliteit van leven verhogen voor de inwoners van Mexicali, in de nabije toekomst en voor de vele generaties die nog zullen komen’’. Baja California is erg ambitieus met haar vergroeningsprogramma. Als toevoeging op het planten van het windscherm zal twee duizend hectare (bijna 5.000 acres) van verbrande bossen in Sierra de Juarez worden hersteld met de Groasis Ecologische Waterbesparende Technologie. Als de restauratie succesvol is, dan zal een extra 8.000 hectare worden beplant vanaf 2018.

De bomen worden geplant met de hulp van de Growboxx® plant cocoon. Pieter Hoff, de Nederlandse uitvinder van de Groasis® plant cocoon en de Groasis Ecologische Waterbesparende Technologie zegt: ‘’De Growboxx® plant cocoon is een biologisch afbreekbare intelligente emmer dat gemaakt is van gerecycled papier dat 90% minder water gebruikt dan druppelirrigatie. Ondanks deze enorme waterbesparing zien we overlevingspercentages van bomen van meer dan 90%. In aanvulling op dit, heeft de box een andere unieke eigenschap: je kan namelijk bomen planten in combinatie met vier struiken, bloemen of groenten. Dit geeft ons de mogelijkheid om zelfs meer zand en andere vervuilende deeltjes op te vangen en de biodiversiteit to verhogen!’’

Met een hoog overlevingspercentage en een ontzettend laag waterverbruik, zijn de kosten om te planten per hectare met Groasis haar revolutionaire technologie aanzienlijk laag. Ecosysteemherstel en het verhogen van de luchtkwaliteit (in steden) zal betaalbaar worden voor iedere overheid en de kosten nog maar een fractie van in het verleden gebruikte technologieën. Binnen een paar jaar zullen de inwoners van Mexicale schone lucht inademen en kunnen genieten van de een groene omgeving rond hun stad.

Website: www.groasis.com

YouTube: www.youtube.com/groasiswaterboxx

*Nationaal Icoon: Het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Nederland heeft de 10 meest innovatieve bedrijven van Nederland geselecteerd. Groasis kan met trots vertellen dat zij een van de 10 is. Op 19 oktober 2016 zal het Ministerie de drie meest innovatieve bedrijven selecteren die de titel 'Nationaal Icoon' van Nederland mogen dragen. Meer informatie over de bedrijven vind je hier